چند روش برای درمان افسردگی

چند روش برای درمان افسردگی 

افسردگی موجب بروز احساس تنهایی در فرد می شود که علاوه بر مصرف دارو با تغییر رفتار،سبک زندگی، فعالیت بدنی و حتی طرز فکر می توان با بیماری افسردگی مقابله کرد.

دراینجا چند روش برای درمان افسردگی  توصیه می کنیم که می تواند احساس خوب و مطلوبی را در افراد افسرده ایجاد کند:

1. برنامه روزمره داشته باشید.

اگر احساس افسردگی می کنید، نیاز به یک برنامه منظم و روزمره دارید. کوک که روانپزشک و مدیر یک برنامه پژوهشی و کلینیک افسردگی در UCLA است، می گوید: افسردگی می تواند کنترل زندگی را از دست بیمار بگیرد. در بیماری افسردگی، روزها بیهوده و بی نتیجه می گذرند. بنابراین با یک برنامه روزانه و منظم می توان به مسیر زندگی بازگشت.

 

2. هدف داشته باشید.

افراد افسرده توانایی انجام هیچ کاری ندارند و همین مسئله احساس بدی را در آنها ایجاد می کند. بنابراین برای هر روز، هدف داشته باشید. کوک می گوید: از کارهای کوچک شروع کنید و هدف را بگونه ای تعیین کنید که شما را به موفقیت سوق دهد، به طور مثال هر روز را با شستشوی ظروف آغاز کنید. با گذشت زمان، احساس بهتری پیدا کرده و می توانید به اهداف سخت و چالشی تر بیاندیشید.

 

3. ورزش:

افسردگی

ورزش موقتا ماده شیمیایی آندورفین را تحریک کرده و فواید بسیاری برای افراد افسرده دارد. ورزش منظم موجب تحریک و فعالیت مغز می شود.

نیاز افراد افسرده به ورزش چقدر است؟ نیازی نیست که افراد افسرده برای بهره بردن از فواید ورزش، دوی ماراتن انجام دهند. یک پیاده روی چندساعته در هفته برای بهبود بیماری افسردگی کافی است.  

 

4. خوردن غذاهای سالم:

هیچ رژیمی با سحر و جادو نمی تواند افسردگی را بهبود بخشد. اما بهتر است مراقب خوردن غذاها و خوراکی ها باشید. اگر افسردگی باعث پرخوری و پراشتهایی شده است، بهتر است مراقب خوردن و اشتهای خود باشید که این احساس بهتری را در شما ایجاد می کند.

کوک می گوید: طبق شواهد، غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا3 مانند ماهی سالمون و تن و فولیک اسید مانند اسفناج و آووکادو می تواند به بهبود افسردگی کمک کند.

 

5. خواب کافی.

افسردگی

افسردگی خوابیدن را سخت و دشوار کرده و کم خوابی، افسردگی را تشدید می کند.

دراینجا توصیه می شود که تغییراتی را در سبک زندگی ایجاد کنید. به موقع به رختخواب بروید و هر روز در یک ساعت معین بیدار شوید. از چرت زدن در طول روز خودداری کنید. از وسایلی مانند کامپیوتر یا تلویزیون که باعث برهم زدن خواب می شود، دوری کنید که این روش، کیفیت خواب را بهبود می دهد.

 

6. مسئولیت پذیر باشید.

افراد افسرده از مسئولیت ها و وظایفی که در خانه و محل کار دارند، عقب نشینی می کنند. به این افراد توصیه می شود که مسئولیت ها و وظایف موردنظر را انجام دهند که اینکار به حفظ سبک زندگی و مبارزه با افسردگی کمک می کند و حس مسئولیت پذیری و انجام وظیفه را درآنها تقویت می کند.

انجام کارهای پاره وقت و داوطلبانه نیز به بهبود افسردگی کمک می کند.

 

7. افکار منفی را به چالش بکشید.

برای مقابله با افسردگی می توانید ذهنتان را تمرین دهید و طرز تفکرتان را تغییر دهید. در صورت ابتلا به افسردگی و مبارزه با آن به نتایج بد و نامطلوب رخدادها و حوادث بیاندیشید. زمانی که احساس بد و ناخوشایندی نسبت به خود دارید، از منطق برای درمان افسردگی استفاده کنید. افراد افسرده تصور می کنند که هیچکس آنها را دوست ندارد و یا اینکه آنها بدترین فرد روی زمین هستند. به این افراد توصیه می شود که قبل از آنکه درگیر این تصورات شوند، با افکار منفی و ناخوشایند و آزاردهنده مبارزه کنند.

 

8. قبل از مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

کوک می گوید که طبق برخی شواهد، مصرف برخی مکمل ها همانند روغن ماهی، فولیک اسید و ... برای افسردگی مفید هستند. اما همیشه قبل از مصرف هرنوع مکمل بخصوص در صورت مصرف دارو، با پزشک مشورت کنید.

 

9. کارهای جدید انجام دهید.

در صورت ابتلا به افسردگی به انجام کارهای جدید و متفاوت روی آورید. به موزه و پارک بروید، کتاب بخوانید. به آشپزخانه بروید و یک سوپ جدید درست کنید. به کلاس زبان بروید. 

اگر افراد افسرده، خود را با انجام کارهای متفاوت و جدید سرگرم کنند، تغییرات شیمیایی در مغز آنها روی می دهد. امتحان کردن کارهای جدید و متفاوت باعث تغییر سطح دوپامین در مغز می شود که این با احساس لذت، شادی و یادگیری ارتباط دارد.

 

10.انجام کارهای مفرح و سرگرم کننده.

در صورت ابتلا به افسردگی، اوقاتی را به انجام کارهای مفرح و سرگرم کننده اختصاص دهید. کوک می گوید که اگر افراد از انجام کاری لذت نمی برند، دچار افسردگی شده اند اما باید کارهای دیگر را نیز امتحان کنند. هرچه کارها عجیب و غریب تر باشند، بیشتر به آنها توجه کنید و روی آنها متمرکز شوید. برای کارهایی که به شما احساس لذت و شادی می دهند، برنامه ریزی کنید. به سینما بروید. با دوستانتان به رستوران بروید. کوک می گوید: در صورت ابتلا به افسردگی،ممکن است تمایلی به ادامه زندگی نداشته باشید اما باید بیاموزید که چگونه به زندگی ادامه دهید. کارهای سرگرم کننده و مفرح، احساس خوبی را در فرد ایجاد می کند.
برای مطالعه مقالات بیشتر >>>>>> اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه‌ها

توجه: تجویز و تعیین دوز دارو به عهده پزشک می باشد. سوالات در این خصوص انتشار و پاسخ داده نخواهد شد.
"مصرف خودسرانه دارو عوارض و آسیب‌هایی جدی دارد لطفا از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید"

افزودن دیدگاه جدید