کدام ویتامین ها باعث بلندی قد می شود

کدام ویتامین ها باعث بلندی قد می شود

کمبود برخی ویتامین‌ها سبب بروز کوتاهی قد می شود در حالی که داشتن تغذیه مناسب تا سن 6 سالگی به عنوان دوران طلایی رشد قدی می تواند از این عارضه پیشگیری کند.
تغذیه مناسب از دوران جنینی تا 6 سالگی بسیار حائز اهمیت است و سبب جهش قدی در مرحله بلوغ می شود؛ عوامل تغذیه‌ای رشد مانند مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها که انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تامین می‌کنند و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، روی و منیزیم، تعیین‌کننده میزان قد هستند.

تا چه سنی افزایش قد امکان پذیر است؟

تبلیغات پزشکی برای درمان کوتاهی قامتی در شبکه های ماهواره ای کذب است، مصرف ویتامین ها و مکمل ها برای داشتن قد مناسب تا 18 سالگی موثر هستند و بهتر است مکمل های رشد شامل فرآورده های حاوی اسیدهای آمینه، کلسیم، ویتامین D، منیزیم، فسفر و زینک توسط پزشک تجویز شود.

آیا تغذیه در کوتاه قدی نیز اثر دارد؟

افرادی که پروتئین و ریزمغذی‌هایی از جمله کلسیم را به اندازه کافی دریافت نکنند، قد مناسبی نخواهند داشت. همچنین نسبت بین کلسیم و فسفر نیز بسیار حائز اهمیت است چراکه انباشت این کلسیم و فسفر با هم تعادل این دو را به هم می‌ریزد که خود عاملی بر کوتاه قدی است.
مصرف نوع مواد غذایی در کوتاهی قد تاثیر دارد، افرادی که نوشابه زیاد مصرف می‌کنند ممکن است با ریسک کاهش تراکم استخوان دچار این مشکل ‌شوند.

آیا تنها ژنتیک بر روی افزایش قد تاثیر گذار است؟

مهمترین عامل رشد قد، هورمون رشد است که در بدن تولید و ترشح می شود، اگر در سنین کمتر از 18 سالگی کمبود هورمون توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود، می توان با تجویز هورمون رشد تا حدود مشخصی، رشد  را تحریک کرد.
نقش ژنتیک را نیز نباید در رشد قد فراموش کرد زیرا ژنتیک عامل غالب است اما برای رشد بهتر، تغذیه سالم، مصرف پروتئین و ورزش نیز می تواند تاثیرگذار باشد، در کنار اینها، ویتامین D، کلسیم، زینک و منیزیم نیز به رشد قدی کمک می کند.
کلسیم ماده اولیه ساخت استخوان و یکی از مهمترین عوامل رشد قد است. زمانی که در معرض آفتاب قرار می گیریم، تولید ویتامین D و جذب کلسیم در بدن افزایش می یابد و این عامل می تواند به رشد کمک کند. قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز می تواند موثر باشد، سنتز ویتامین D در بدن، تحت تاثیر نور آفتاب اتفاق می افتد، این ویتامین به نوبه خود سبب افزایش جذب کلسیم می شود.

 

کدام مواد غذایی به افزایش قد کمک می کند؟

قد

استفاده از تخم مرغ در رژیم غذایی افراد بهترین ماده غذایی برای پیشگیری و درمان عارضه کمبود روی است و تا حدودی می تواند مشکل کوتاهی قد کودکان را با این ماده مرتفع کرد.
عنصر روی در رشد و بلوغ، سلامت و شادابی پوست، مو و ناخن تاثیر قابل توجهی دارد و به همین دلیل کمبود آن می تواند مشکل ساز شود.
برای رشد قد نوجوانان، مصرف روزانه 150 گرم گوشت، نصف تا یک لیوان حبوبات پخته، 2 تا سه لیوان شیر ولبنیات دیگر به همراه سبزیجات توصیه می‌ شود.
مصرف هفته‌ای یکبار جگر و دوبار غذای دریایی و نیز آجیل‌هایی نظیر بادام، بادام زمینی و گردو و مواد حاوی روی برای رشدتوصیه می‌ شود.
برای مطالعه مقالات بیشتر >>>>>> اینجا را کلیک کنید.
 

دیدگاه‌ها

توجه: تجویز و تعیین دوز دارو به عهده پزشک می باشد. سوالات در این خصوص انتشار و پاسخ داده نخواهد شد.
"مصرف خودسرانه دارو عوارض و آسیب‌هایی جدی دارد لطفا از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید"

افزودن دیدگاه جدید