چطور ویروس کرونا همه‌گیر می‌شود؟

چطور ویروس کرونا همه‌گیر می‌شود؟

این ویروس کرونا (یا هر ویروس دیگری) زمانی حالت اپیدمی یا همه‌گیر پیدا می‌کند که اول از همه، انسان را به‌خوبی آلوده کند، در انسان تکثیر شود و سپس به‌آسانی بین آن ها منتشر می‌شود. درحال‌حاضر، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها می‌گوید که ویروس کرونا به‌شکل محدود در بین انسان‌ها درحال پخش‌شدن است، اما آنها هنوز در حال بررسی این موضوع هستند.

کرونا

برای پیشگیری و درمان کرونا، چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

باتوجه‌به اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، درمان خاصی برای بیماری ناشی از ویروس کرونا وجود ندارد و بیشتر افراد با مراقبت‌های ویژه مخصوصاً استراحت و دارو (برای رفع علائم) بهبود می‌یابند. بااین‌حال اگر نگران هستید یا علائم شدیدی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید (این فقط مختص ویروس کرونا نیست و درباره همه بیماری های ویروسی صدق می‌کند).
برای جلوگیری از آلودگی به ویروس کرونا، در هنگامی که این بیماری شایع شده است همان کارهایی را باید انجام دهید که برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام می‌دهید:
1-    دست‌هایتان را چندبار در روز و به صورت مرتب با آب گرم و صابون یا با ضدعفونی‌کننده الکلی بشویید؛ بعد از لمس و نوازش حیوانات خانگی حتماً دست ها را بشوئید. بعد از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی حتماً دست ها را بشوئید. بعد از مراجعه به اماکن عمومی مانند مسجد، مدرسه و...بعد از ورزش در باشگاه  دست ها را بشویید.
2-    دست‌ها و انگشت‌هایتان را به چشم‌ها، بینی و دهان‌تان نزنید؛
3-    فاصله‌تان را از افراد احتمالاً آلوده حفظ کنید. از تماس نزدیک با افرادی که تب دارند یا سرفه می کنند جداً خودداری کنید.
4-     در هنگام عطسه یا سرفه دهان و بینی با دستمال پوشانده شود، در صورت نبود دستمال در داخل آستین و ساعد عطسه شود. بعد از آن دستمال در درون یک سطل زباله درب دار دور انداخته شود.
5-    اگر تب دارید یا سرفه می کنید یا به سختی راه می روید حتماً به دکتر مراجعه کنید. اگر بیماری خاصی دارید که بدن شما را ضعیف می کند به شدت مراقبت کرده و تحت نظارت پزشک باشید.
6-    در مناطقی که این بیماری رایج شده است از تردد در سطح معابر عمومی، اماکن عمومی جداً خودداری کنید. از رفتن به بازارهای مربوط به فروش محصولات دام و طیور جداً خودداری کنید. از وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی استفاده نکنید.
7-    از مصرف محصولات حیوانی خام یا نیم پز جداً خودداری کنید. برای خرد کردن گوشت، مرغ و ماهی از تخته و چاقوی مجزا استفاده کنید. در حین کار اصلاً دست های خود را به صورت، چشم، دهان و بینی نزده و سعی نمائید چندین بار آن را با آب و صابون بشوئید. بعد از هر بار خرید از قصابی و مرغ فروشی دست ها را مرتب بشورید. در هنگام مراجعه از فروشگاه تا منزل هرگز دست ها را به چشم، دهان و بینی نزنید.
8-    وسایل و محیط کار را حداقل روزی یکبار ضدعفونی نمائید. آداب صحیح بهداشت را خصوصاً در اماکن عمومی شرکت رعایت کنید. وسایل غذاخوری جدا و شخصی شوند. محیط آبدارخانه ضدعفونی شود.
9-    از تماس با حیوانات خودداری کنید. بعد از تماس حتماً دست ها را ضدعفونی کنید. محل سکونت حیوانات خانگی را از خود جدا کنید. توجه کنید حیوانات به خودی خود تولید بیماری نمی کنند ولی می توانند ناقل خوبی باشند چون این ویروس بین انسان و حیوان مشترک است.
10-    در محل کار، محل بارها را جدا کنید. از دست زدن بدون دستکش به بارها خودداری کنید. لباس ها و وسایل شخصی و کاری را روی بارها قرار ندهید. خود را به بارها نمالید. از تماس با وسایل نقلیه محل بار بدون دستکش خودداری کنید. از وسایل ضدعفونی کننده تهیه شده مرتب استفاده نمائید.
11-    در هنگام تماس با مشتری و دادن و گرفتن بار تمامی نکات ایمنی رعایت شود.
12-    در داخل خودرو و بر روی موتور سیکلت تمامی نکات ایمنی رعایت شود.
13-    لوازم شخصی، تلفن همراه، میز کار، تلفن و کامپیوتر خود را دائماً ضد عفونی کنید.

 

درصورتی‌که به بیماری کرونا( Covid 19) آلوده شدید، برای درمان به همان روشی عمل کنید که برای سرماخوردگی انجام می‌دهید:

•    به اندازه کافی استراحت کنید.
•    مایعات زیاد و ویتامین C بنوشید.
•    برای گلودرد و تب می‌توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. فراموش نکنید که به کودکان یا نوجوانان زیر ۱۹ سال آسپرین ندهید. به‌جای آن از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
•    بخوردادن با آب داغ یا استفاده از دستگاه بخور می‌تواند به تسکین گلودرد و خراشیدگی آن کمک کنید.
•    اگر شرایط حاد بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.
•    خود را داخل یک اتاق قرنطینه کنید و از تماس با دیگران اکیداً اجتناب کنید. ظروف خود را از دیگران جدا کنید. دستشویی و حمام را جدا کنید. البسه خود را جدا کنید و از هرگونه تماس با دیگران خودداری کنید.
نکته: ماسک زدن ایجاد مصونیت نمی کند. باید از افراد آلوده فاصله گرفت. ویروس در هوا زیاد است. استفاده از ماسک کمک می کند، ولی راه حل منطقی نیست.
در خصوص جلوگیری از ابتلا و گسترش بیماری آنفولانزا
1-    شخصی که نقش پرستار را در خانه ایفا می کند حتماً باید انسان قوی و سالمی باشد.
2-    در صورت امکان بیمار می بایست در اتاق خودش نگه داشته شود. می بایست تمام ملزومات مورد نیاز بیمار در اختیار وی قرار داده شود. می بایست از ورود سایر اعضای خانواده به اتاق فرد مبتلا جداً جلوگیری شود.
3-    سرویس بهداشتی بیمار می بایست جدا شود، اتاق خواب و سرویس های بهداشتی می بایست روزانه تمیز شوند و  ضدعفونی گردند. سطوح مربوط به آن می بایست مرتباً ضدعفونی شوند.
4-    لوازم خواب و استراحت بیمار می بایست شستشو و ضد عفونی شده و بر روی گرم کن خشک شود.
5-    در صورت لزوم به ترک اتاق توسط بیمار می بایست از ماسک استفاده شود.
6-    از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی به شدت پرهیز شود مانند مسواک و حوله، کامپیوتر، قاشق و چنگال و بشقاب و...
توصیه های پیشگیرانه در خصوص جلوگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی
1-    سیستم ایمنی بدن خود را تقویت نمائید.
2-    ورزش و فعالیت بدنی ملایم و روزانه داشته باشید.
3-    دست های خود را مرتب بشورید. پس از پیاده شدن از مترو و وسایل حمل و نقل عمومی، دست های خود را شسته و ضدعفونی نمائید.
4-    اگر در کنار فرد مبتلا به بیماری ویروسی قرار گرفتید، تا پیش از شستن دست ها، از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری نمائید.
5-    از دست دادن و روبوسی کردن با افراد بیمار یا مشکوک به بیماری خودداری نمائید.
6-    اگر در منطقه شیوع بیماری قرار گرفتید، حتماً از ماسک های مناسب و استاندارد استفاده نمائید.
7-    خود درمانی نکنید، از مصرف آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک خودداری نمائید.
8-    با مشاهده اولین نشانه های بیماری، به پزشک مراجعه نمائید.
برای مطالعه مقالات بیشتر >>>>>> اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه‌ها

توجه: تجویز و تعیین دوز دارو به عهده پزشک می باشد. سوالات در این خصوص انتشار و پاسخ داده نخواهد شد.
"مصرف خودسرانه دارو عوارض و آسیب‌هایی جدی دارد لطفا از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید"

افزودن دیدگاه جدید