تغذیه‌ در دوران عادت ماهانه

تغذیه‌ در دوران عادت ماهانه

دوران عادت ماهانه  از زمان بلوغ شروع می شود و هرماه با دوره مشخص تخمک گذاری اتفاق می افتد. در این دوره، مقداری خون از بدن تخلیه می شود و میزان هورمون ها تغییر می کند. همه این عوامل باعث تغییرخلق و خوی بانوان می شود. اگر مراقبت های لازم را نداشته باشید، این دوره ماهانه به یکی از بزرگ ترین چالش ها در زندگی‌تان تبدیل خواهد شد. 

تغذیه در دوران عادت ماهانه

برای جبران خون از دست‌رفته دراین دوران می‌‌توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه استفاده کنید.

 عادت ماهانه

نکات تغذیه ای دوران عادت ماهانه

اگر خونریزی قاعدگی‌تان زیاد است ماهی نخورید
زیرا امگا ۳ غلظت خون را کاهش و رقیق کننده خون است، زنانی که در دوران عادت ماهانه خونریزی زیادی دارند باید از خوردن بیش از اندازه ی امگا ۳ خودداری کنند چرا که میزان خونریزی آنها را افزایش می‌هد.

خوردن شیر باعث افزایش خونریزی در دوران عادت ماهانه نمی‌شود

شیر به طور معمول غذای کاملی است و محدودیتی ندارد همچنین در دوران عادت ماهانه زنان می‌توانند از مکمل آهن استفاده تا دچار کم‌خونی نشوند.
گوشت و مرغ به عنوان منابع پروتئین‌دار محسوب می‌شوند بنابراین زنان در دوران قاعدگی حتما باید در یک یا دو وعده غذایی خود از آن استفاده کنند.

خوردن قهوه و نسکافه تحریک‌پذیری را افزایش می‌دهد

بهتر است زنان تا حد امکان از خوردن شکلات و شیرینی نیز خودداری کنند چراکه این مواد تنها موجب افزایش وزن در آنها می‌شود.

غذاهای غنی ازآهن

گوشت ها ، جگر ، تخم مرغ، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوباتی مثل لوبیا و عدس ، نخود سبز، نان سبوس دار، آجیل، خشکبار مثل انواع برگه، برگه هلو و آلو و زرد آلو، انجیر خشک ، توت خشک و کشمش .

ویتامین  B6

در نان و بیسکویت های سبوس دار، ماءالشعیر، جوانه گندم ، ماهی ، مرغ ، جگر، بعضی میوه ها مثل موز،سیب  ، آب پرتقال ، سبزیجاتی مثل هویج، گوجه فرنگی ،گل کلم و درمغزها وجود دارد.
تغییرات هورمونی درروزهای قبل از شروع قاعدگی سبب کاهش حرکات روده و بروز دل پیچه و دردهای شکمی و نفخ خواهد شد. برای کنترل و بهبود این وضعیت کافی است از مصرف میوه‌های خام و سبزیجات و حبوبات نفاخ پرهیزکنید.

ویتامین C

مواد غذایی سرشاراز ویتامین C مانند گوجه فرنگی، آب لیمو، آب پرتقال و گل کلم را در رژیم غذایی خود بگنجانید چرا که ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

مواد ملین 

با مصرف مواد غذایی ملین از دچار شدن به یبوست در دوران قاعدگی جلوگیری کنید چرا که دردهای شکمی ناشی از یبوست می‌تواند همراه با دردهای قاعدگی مشکل ساز باشد.

استفاده از مسکن

در صورت شدت درد می ‌توانید با تجویز پزشک، از داروهای تسکین‌دهنده استفاده کنید. بهتراست ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. درضمن، استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید است.

برای مطالعه مقالات بیشتر >>>>>> اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه‌ها

توجه: تجویز و تعیین دوز دارو به عهده پزشک می باشد. سوالات در این خصوص انتشار و پاسخ داده نخواهد شد.
"مصرف خودسرانه دارو عوارض و آسیب‌هایی جدی دارد لطفا از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید"

افزودن دیدگاه جدید